| Autor: | POLLI, Kaljo | Dateering: | 1959 | Tehnika: | õli lõuendil | Liik: | portree | Mõõtmed (cm): | 105 x 80 | ETMM Kogu: | Maalikogu | Asukoht: | ETMM maalikogu | Museaali number: | ETMM 6405 ML63 | Kujutatud isikud: | ADER, Karl | Kirjeldus: | 1/2 portree. Polli on Aderit kujutanud tõsisel ilmel, millest kumab läbi kerge huumorivarjund. Humoorikust rõhutavad nii Aderi käteasend, kikilips ja uhke puhvis soeng kui ka maalitehnika – lai ja hoogne pintslikäsitlus ning värviaukude jätmine lõuendile, mis muudab teose kaugemal vaatlusel neoimpressionismi-hõnguliseks. Maali koloriit on sinakashall. | Tekst: | Liisi Aibel, 2013 | Fotograaf: | Stepaško, Stanislav | Algse faili nimi: | DSC2443 |
|
|
| Autor: | RAUD, Gustav | Dateering: | 1957 | Tehnika: | õli lõuendil | Liik: | portree | Mõõtmed (cm): | 80 x 65 | ETMM Kogu: | Maalikogu | Asukoht: | ETMM maalikogu | Museaali number: | ETMM 6563 ML70 | Kujutatud isikud: | ADER, Karl | Kirjeldus: | Laia ja hoogsa pintslikäsitlusega realistlik 3/4 portree on valminud ajal, mil Ader oli Ugala teatri näitejuht. Raua psühholoogiliselt läbitöötatud maal, kujutab portreteeritavat elavailmelise ning mõttetiheda pilguga vanemapoolse härrasmehena, kelle tunnusaksessuaarideks on kohevad juuksed ja kikilips. Maali üldkoloriit on punakaspruun, hoogsalt maalitud abstraktsel taustal segunevad sellesse ka sinine ja roheline. | Tekst: | Liisi Aibel, 2013 | Fotograaf: | Stepaško, Stanislav | Algse faili nimi: | DSC2519 |
|
|
| Autor: | ROODE, Henn-Olavi | Dateering: | 1972 | Tehnika: | õli lõuendil | Liik: | portree | Mõõtmed (cm): | 80 x 63 | Mõõtmed raami ja/või paspartuuga: | 81 x 64 | ETMM Kogu: | Maalikogu | Asukoht: | ETMM maalikogu | Museaali number: | ETMM 8258 ML112 | Kujutatud isikud: | ADER, Karl | Kirjeldus: | 3/4 portree. Kui lugeda kaasaegsete mälestusi Karl Aderi kohta ning võrrelda nende tonaalsust Roode portreega, on erinevus kardinaalne. Aderit meenutatakse vana kooli härrasmehena, kellele polnud võõrad ei nali ega naps, ning kes veel kaheksakümnendates eluaastates lõbustas teleekraanil lapsi härra Tik-Takina, kuid maalilt vastuvaatav Ader meenutab pigem ehk mõnd ajast puretud riigitegelast, kellel on kanda raske elutaak. Roode on rõhutanud Aderi näos olevaid kortse ja vagusid talle omase nahapinda katva geomeetrilise võrgustiku abil. Esile toodud sügav vagu kulmude vahel ning allapoole kaarduvad suunurgad välistavad selle, et vaataja saaks end portreteeritavaga ühele pulgale asetada. Paratamatult tekib mulje hierarhiseeritusest – vaataja jääb sellele autoritaarsele, sügavate, rõhutatud näojoontega figuurile alati pisut alla. Seetõttu meenutab maal pisut paraadportreed. Ilmselt oligi antud portree tellitud TRK lavakunstikateedrilt, kuhu Ader 66-aastaselt, siis kui ta oli juba mitu aastat pensionil olnud, lavakõneõppejõuks kutsuti. Võib eeldada, et tõsine ja pedagoogile sobiv portree oli tellija soov. Siiski mängib selle teose tonaalsuse puhul ilmselt ikkagi rolli Roode võime näha inimestest läbi – nõnda on ta näinud läbi Aderi koomilisest loomusest ning leidnud ehk midagi sügavamat. | Tekst: | Liisi Aibel, 2013 | Fotograaf: | Stepaško, Stanislav | Algse faili nimi: | DSC2371 |
|
|