Algusaastate kutselist Estoniat iseloomustatakse kui üksikute silmapaistvate talentidega teatrit, kus näitlejalooming valitses lavastajaloomingu üle. Mängulaad oli teatraalne-romantiline, näitlejaarsenali kuulusid efektsed žestid, imponeerivad poosid ja rõhutatud paatoslikkus.
|
|
Paul Pinna
(1884 – 1949)
Erakordse andega näitleja, Estonia armastatuim koomik ja suurim staar. Õppis Berliinis E. Reicheri teatrikursustel ja täiendas end mitmel pool Euroopas. Teatritegevust alustas 1899. a Estonia seltsis. Lõi rolle intuitsiooni varal, oli meisterlik improviseerija. Näitlejana külluslik, rikkalik, isegi liialdav kõigis vahendites.
Inimesi rõkkama naerutada, nende nägudele pisaraid manada, karakterrolle luua kogu sissetungivuses, end ära moonutada, kujutada ajaloolisi isikuid otse frappeeriva sisseelamisega, olla majesteetlik sõna valitsevas mõttes, olla suli viimases nurjatuses ja nende äärmuste vahel kujutada end sajas eriolemuses – see on Paul Pinna. Täisperemees laval.
A. Adson
Silmapaistvaid rolle: Napoleon “Madame Sans Gêne`s”, Joann Hirmus, Kuningas Lear, Franz Moor “Röövlites”, Linnapea “Revidendis”, Akim “Pimeduse võimuses”, Vestmann “Pisuhännas” jt.
|
|
Theodor Altermann
(1885 – 1915)
Oli esimesi näitlejaid, kes hakkas otsima edasiõppimisvõimalusi välismaal. Saksamaal õppereisidel käies viibis Max Reinhardti teatriproovides. Näitlejana debüteeris Estonias 1903. a. Esimeste armastajate rollidega pälvis kiiresti publiku jäägitu imetluse. Olemuselt spontaanne ja temperamentne.
Temast otse tulvas elurõõmu, kerguse, elegantsi ja südamlikkuse fluidumit.
P. Pinna
Pärast tagasitulekut teiselt Saksamaa õppereisilt 1913 nähti muutusi tema töös:
Vaevalt saab tõsisemalt ja vastutavamalt suhtuda oma ülesannetesse, kui tegi seda siis Altermann pidevalt, mitte enam hooti.
A. Lauter
Süvenes huvi lavastajatöö vastu, kuid paraku jäi aeg Altermanni jaoks liiga lühikeseks.
Silmapaistvaid rolle: Othello, Hamlet, Hlestakov, Piibeleht, Gluhhovtsev “Meie elupäevadest”, Leopold “Mu Leopoldist” jt.
|
| |
Erna Villmer
(1889 – 1965)
Eesti teatri esimene professionaalse ettevalmistusega näitleja. Teatriõpinguid alustas Peterburis, jätkas Moskva Kunstiteatri A. Adaševi stuudios. Hiljem täiendas end Pariisis, Berliinis ja Viinis. Estonia esinäitlejanna, loomult lüüriline ja õrn, töös kandis edasi Stanislavski Moskva Kunstiteatri tõdesid – loomulikkust, lihtsust ja tõsidust.
Silmapaistvaid rolle: Klärchen Egmontis; Nora, Ellida, Hedvig, Solvejg Ibseni näidendeis; Ophelia, Desdemona, Eeva Marland, Laura “Pisuhännas” jt.
|
| |
Netty Pinna
(1883 – 1937)
Algusaastate Estonia noor sentimentaalne armastaja, naiivse ja naiseliku natuuriga näitlejanna. Paul Pinna abikaasa.
Silmapaistvaid rolle: Hauptmanni Elga, Cathérine “Madame Sans-Gêne`s”, Marguerite “Kameeliadaamis”, Jo “Lootuses õnnistusele” jt.
|
| |
Eduard Kurnim
(1883 – 1933)
Estonia näitleja aastatel 1906-1933. Silmapaistev karakterkoomik.
Just süda, mahe, mõistev ning andestav, ja suur leppivus on selle pika kõhna mehe näolise, häälelise ja kehalise komismi taga, selle juure oskus puhastverd kohtlust anda – milline paras paar B. Kuuskmanniga…
A. Adson
|